W życiu Sługi Bożego księdza Wojciecha Piwowarczyka Maryja była Mistrzynią, Nauczycielką i Matką. On zaś jako uczeń rozpoznawał Jej piękno duchowe po to, aby się od Niej uczyć[1].
Bliska mu była Maryja w tajemnicy swego Niepokalanego Poczęcia, nazywana przez niego: Niepokalaną, Niepokalanym Poczęciem, Niepokalanie Poczętą (Pełną łaski), Niepokalaną Dziewicą, Niepokalaną Dziewicą Wniebowziętą[2], Dziewicą Matką.
Często zwracał się do Maryi w tajemnicy Jej Bożego Macierzyństwa, nazywając Ją: Matką Niepokalaną, naszą Matką[3], Bogurodzicą, Bożą Rodzicielką, Matką Chrystusa współodkupującą i współwalczącą, Matką Boga Człowieka, Matką Bożą Gromniczną. Zwracał się do Maryi jako Matki Dobrej Rady, Matki Królowej, Matki Stworzyciela, Matki Boskiej Jasnogórskiej, Matki wszystkich wiernych[4].
Czcił Ją również jako Królową, stojącą pod Krzyżem, której należy się godność, miłosierdzie i dobroć[5]. Mówił o Niej, że jest Królową Polski panującą swoim duchem świętości, Królową – wzorem niewiast w ich postawach Marii i Marty, sióstr Łazarza (por. Łk 10, 38-42), Królową nieba, Panią świata bolejącą pod krzyżem[6], Wniebowziętą Królową Wszechświata itp.
Ponadto używał innych tytułów maryjnych takich, jak: Najświętsza Maryja Panna, Najświętsza ze Służebnic Pana[7], Oblubienica Ducha Świętego[8], Orędowniczka, Pośredniczka łask, Współodkupicielka, Nauczycielka, Apostołka.
W całym nauczaniu ks. Wojciecha widoczny jest zachwyt i podziw dla Jej Osoby przede wszystkim ze względu na miłość. Pisał: „I Ona Królowa […] na wszystkim kładzie pieczęć miłości”[9], „…która zawiera się w Jej macierzyńskim, niepokalanym sercu”[10]. Miłość do Boga jest bowiem pierwotną przyczyną wolności i posłuszeństwa Maryi, dlatego staje się Ona wzorem uległości i pokory wobec woli Bożej[11].
W formowaniu kobiecości „Maryja pozostaje modelem dla wszystkich kształtów duszy kobiety”[12]. Jest Ona prototypem człowieka wypełnionego Bożą łaską w sposób dynamiczny, która „ustawicznie rosła w Niej, a Ona wyczuła dzięki niej i zrozumiała, iż trzeba nade wszystko miłować Boga, bo to daje uporządkowanie na drodze rozwoju i dojrzałości”[13].
W tym formowaniu kobiecości pomaga podążanie za Maryją bo Jej „[…] serce jest przepełnione najgorętszymi macierzyńskimi uczuciami”[14]. Ona ma Serce, które miłuje, chroni i troszczy się o każdego człowieka na wszystkich drogach życia.
Alicja Janiak
[1] Rekolekcje o Najświętszej Maryi Pannie. Rękopisy, autorskie nauki rekolekcyjne, 1954, Archiwum Diecezjalne w Kielcach, s. 7.
[2] Tamże, s. 3.
[3] Tamże, s. 57.
[4] Tamże, s. 42.
[5] Rekolekcje Maryja Królowa. Rękopisy, autorskie nauki rekolekcyjne, Archiwum Diecezjalne w Kielcach, s. 54.
[6] Tamże, s. 42.
[7] Rekolekcje Maryja Królowa. Rękopisy, autorskie nauki rekolekcyjne, Archiwum Diecezjalne w Kielcach, s. 6- 41.
[8] Rekolekcje o Najświętszej Maryi Pannie. Rękopisy, autorskie nauki rekolekcyjne, 1954, Archiwum Diecezjalne w Kielcach, s. 33.
[9] Tamże, s. 65.
[10] Tamże, s. 30.
[11] Notatka o wolności na wzór Maryi. Rękopisy, pisma różne, Archiwum Diecezjalne w Kielcach.
[12] Wspólnota – kobieta w rodzinie, w zespole. Rękopisy, notatki drobne, Archiwum Diecezjalne w Kielcach.
[13] Por. Rekolekcje o Najświętszej Maryi Pannie. Rękopisy, autorskie nauki rekolekcyjne, 1954, Archiwum Diecezjalne w Kielcach, s. 10-44.
[14] Rekolekcje Maryja Królowa. Rękopisy, autorskie nauki rekolekcyjne, Archiwum Diecezjalne w Kielcach, s. 55.